Lag och rätt år 8 HT09
Uppgifter för VG och MVG
Mål:
Jag identifierar etiska frågor och problem, bearbetar dem, urskiljer olika synsätt samt diskuterar och reflekterar kring dessa
Jag kan med hjälp av olika källor jämföra, dra slutsatser, och argumentera utifrån det jag har lärt mig.
Jag kan argumentera för mina och andras åsikter.
Den information du behöver för att svara på frågorna finns bland annat på www.brottsrummet.se.
Du ska också försöka få fram information på annat håll (bibliotek, media - dagstidnngar, tv-nyheter...ringa nåń och göra en telefonintervju - polis, åklagare, kvinnojour, BRIS.... )
Du behöver inte svara på alla frågorna. En eller två räcker.
Ta med dig material till lektionerna, tex fakta som du ska bearbeta.
Du redovisar muntligt efter den mall som du lärde dig i 6:an.
Bara för att du har gjort uppgiften är det inte säkert att du har klarat målen. Tycker du att uppgiften är svår att förstå eller för svår att göra är det bättre att du gör G-uppgifterna den här gången.
1. Det är många som någon gång i livet blir brottsoffer. Vanligtvis handlar det om mindre brott, till exempel cykelstölder.Din uppgift är att med hjälp av statistisk information ta reda på hur många brott som begås i Sverige per år. Undersök också vilken typ av brott som är vanligast. redovisa svaret med hjälp av lämpligt diagram. Reflektera över resultatet.
2. Många människor som utsätts för brott drabbas av olika problem. En del blir rädda och vågar inte vara ensamma eller gå ut på kvällarna, andra plågas av otäcka mardrömmar.
Din uppgift är att ta reda på mer om Brottsofferjourens verksamhet. Ta även reda på vilka typer av problem som är vanligast hos personer som utsätts för brott. Vad kan man göra för att hjälpa brottsoffren?
3. Olika brott ger olika straff. Den som kör rattfull får kanske några månaders fängelse medan bankrånaren kan få flera år.
Din uppgift är att ta reda på den normala strafflängden för olika brott, till exempel misshandel, bilstöld, våldtäkt, smita från skatten, bankrån, snatteri, klotter, narkotikabrott, spioneri och mord. Tycker du att straffen är rimliga?
4. Kriminalitet är ett stort samhällsproblem som engagerar många människor, såväl experter som politiker och "vanligt folk".
Din uppgift är att ta reda på vilka förslag som finns för att minska brottsligheten. sammanställ en lista med åtgärderför att minska brottsligheten. Vilka förslag ycker du själv verkar bäst. Motivera.
5. Vad är "hedersrelaterat våld"? Vad är till exempel skillnaden mellan "hedersvåld" och "familjevåld". Beskriv. Var går gränsen för vad föräldrar och äldre släktingar får bestämma över i en ung människas liv? Vilka metoder är acceptabla? Hur mycket ansvar har samhället för att skydda/hjälpa unga människor som utsätts för hedersrelaterat våld?
hej det är mustafa och det står att man kan hitta svaren i brottsrummet.se men om man hittar svaren varför ska man ta med sig material och jobba med dom i skolan?
SvaraRaderaJo, det är inga enkla svar, du kommer att hitta flera svar som du måste värdera och fundera över . Jag vill också att du använder fler källor. Sen ska du förbereda en muntlig redovisning. Det tar tid.
SvaraRaderahej det är Mustafa igen och det står att man kan få information från bibliotek och sådant men biblioteken är stängd varje helg
SvaraRaderaMan får gå till biblioteken på deras öppettider.
SvaraRaderaAngereds bibliotek:
Måndag - torsdag kl 10.00-19.00
Fredag kl 10.00-16.00
Stadsbiblioteket:
Mån-fre kl 10.00-20.00
Lör-sön kl 11.00-17.00
Hej Helena. Tack för att du svarar snabbt. Dessvärre har jag glömt mallen som jag lärde mig i 6:an. Kan du berätta vad du menar med det.
SvaraRaderaMvh.
Helena, Om jag ska göra dom här upgifterna i datorn kan jag ju inte skriva ut dom för att jobba med dom i skolan, kan du berätta vad jag ska jag ska göra?
SvaraRaderaHej. Vad gäller mallen som ni lärde er i 6:an så återkommer jag till den (men du minns säkert att du skulle skriva 3 pukter på tavlan, ha en OH osv...)
SvaraRaderaDu skall arbeta både hemma och i skolan. Jag vill se ditt arbete växa fram. Ta med fakta till skolan som du bearbetar på lektionerna.
pavel
SvaraRaderahej helena kan n´man inte göre ex en powerpoint eller sån projektor bild till ex diagramen och sedan när man ska redovisa så kan man visa bilderna och sedan tala till det :) :)
Powerpoint kan ersätta OH, men jag vill att ni övar er på att använda flera media vid samma redovisningstillfälle så tänk också in whiteboarden. Man kan också ha med någon minut från en film om man vill visa något särskilt.
SvaraRaderaheej helena det står på fråga 2 att man ska ta reda på mer om brottsofferjourens verksamhet det finns ju jätte många verksamheter spelar det roll vilken verksamhet man bestämmer sig för att prata om? MVH
SvaraRaderaheej helena .. kan man bara ta en bok frn angereds bib eller kan man ta frn skolans bib
SvaraRadera